Торецький професійний ліцей, як і багато освітніх закладів Донеччини, був змушений змінити своє місцезнаходження, щоб зберегти безперервність освітнього процесу. Наразі, працюючи на Кіровоградщині, колектив ліцею поставив за мету не лише відновити навчання, а й створити максимально безбар’єрне, безпечне та інклюзивне середовище для всіх учасників освітнього процесу, особливо для учнів з особливими освітніми потребами (ООП).
Безперервність освіти завжди була нашим ключовим пріоритетом. В умовах частих повітряних тривог і можливих блекаутів ми зосередили увагу на створенні надійної інфраструктури енергозабезпечення. Завдяки активній участі у міжнародних грантових програмах та співпраці з партнером — громадською організацією «Вектор розвитку та змін» — був реалізований інноваційний проєкт «Збережемо майбутнє для дітей». Проєкт спрямований на забезпечення безбар’єрного доступу до соціально необхідних потреб за допомогою сучасних альтернативних джерел енергії: сонячних панелей, автономних зарядних станцій, автономних освітлювальних приладів. Також заклад оснащено бензиновим генератором. Це забезпечує безперебійну роботу оргтехніки, освітлення та доступу до Інтернету (зокрема для дистанційного навчання) навіть під час тривалих відключень електроенергії. Такий підхід є критично важливим, оскільки дозволяє учням, у тому числі тим, які навчаються у змішаному форматі, продовжувати заняття та виконувати практичні роботи.
У вбудованому приміщенні протирадіаційного укриття (ПРУ) чотириповерхового гуртожитку ПТУ №30 Торецьким професійним ліцеєм створено багатофункціональний простір. Це дозволяє не лише забезпечити фізичну безпеку, а й зберегти безперервність освітнього процесу. Наше укриття — це не просто сховище, а повноцінний безпечний освітній простір. Ми облаштували його всім необхідним для довготривалого перебування, а саме:
- освітленням та можливістю підключення гаджетів (Wi-Fi, зарядні станції та подовжувачі) для продовження навчання;
- засобами життєзабезпечення: запасами питної води, кулерами, належно облаштованими біотуалетами;
- зонами відпочинку з ліжками та місцями для сидіння;
- комплексним медичним забезпеченням: аптечками та наборами першої домедичної допомоги.
Завдяки вбудованому статусу ПРУ та його якісному оснащенню ми створили надійний простір, де безпека поєднується з якістю та безперервністю професійної освіти.
У ліцеї навчаються діти з особливими освітніми потребами, і забезпечення їхньої повноцінної участі в освітньому процесі є нашим пріоритетом. З учнями працюють не лише викладачі-предметники, практичний психолог та соціальний педагог, а й фахівці соціально-психологічної служби громадської організації «Рокада», благодійного фонду «Перше вересня» та служби у справах дітей Новоархангельської громади Голованівського району. Ми систематично підвищуємо кваліфікацію педагогів щодо методів роботи з дітьми з ООП та адаптації навчальних матеріалів.
Переміщення та воєнні дії є травмуючим досвідом для учнів і персоналу. Тому регулярні групові та індивідуальні консультації з психологами допомагають подолати стрес, стабілізувати емоційний стан та забезпечити атмосферу психологічної безбар’єрності.
Попри виклики релокації, ми працюємо над забезпеченням максимальної фізичної доступності приміщень гуртожитку та навчальних класів. Освітлення території та шляхів пересування в темний час доби, зокрема до укриття, забезпечується завдяки альтернативним джерелам енергії, що підвищує безпеку для всіх учнів. Персонал ліцею забезпечує супровід та індивідуальну підтримку осіб з ООП під час переміщення до укриття та перебування в ньому. У просторі укриття облаштовано тихі зони для студентів з підвищеною чутливістю до шуму або потребою в ізоляції.
Для забезпечення доступності інформації всі оголошення, розклади та інструкції щодо дій під час тривоги подаються чітко, зрозуміло та у візуалізованому форматі. Навчальні матеріали розміщені на онлайн-платформі Classroom, що дозволяє працювати з ними у будь-який час. Освітній контент адаптовано під різні платформи, де здобувачі освіти опановують теоретичні знання та практичні навички, використовуючи інтерактивні та віртуальні навчальні застосунки.
Торецький професійний ліцей продовжує роботу над тим, щоб кожен учень, незалежно від його обставин чи потреб, мав рівний доступ до якісної освіти, почувався захищеним та залученим до життя ліцею.
Безбар’єрність для нас — це не формальність, а щоденна турбота про майбутнє нашої молоді.